-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:41945 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

بيعت عقبه دوم چه بود و سخنان مهمي كه در اين جلسه ردّ و بدل شد چه بود؟
گسترش اسلام در مدينه موجب آن شد كه جمعي تصميم بگيرند مخفيانه در سفر حج با پيامبر ملاقات كنند و درباره امور خود و دعوت آن حضرت به مدينه با او صحبت نمايند، اين جمعيت 72 نفر بودند 70 مرد و 2 زن كه مخفيانه و به صورت بسيار سرّي پس از گذشتن دو ثلث از شب يكي يكي در مكان مشخص شده به حضور آن حضرت رسيدند، عباس عموي پيامبر نيز با آن حضرت بود، در مورد اينكه بايد از پيامبر به خوبي دفاع كنند بسيار سخن گفتند آنها وعده همكاري را دادند و پيامبر نيز وعده وفاداري داد. (كامل جلد 1/513)

كلماتي كه در اين جلسه رد و بدل شده جالب و پربار است.

عباس سخن را آغاز كرده گفت «مقام و موقعيت محمد آنچنان است كه مي​دانيد او در نهايت عزت و قدرت است و از او به خوبي دفاع مي​شود، ولي اكنون تصميم جدي گرفته كه در بين شما باشد، اگر مي​دانيد به آنچه دعوتش مي​كنيد وفاداريد و از او دفاع مي​كنيد بسيار خوب، ولي اگر او را به دست دشمن مي​سپاريد از همين الآن رهايش كنيد كه او در عزت و قدرت خواهد بود.»

انصار به رسول خدا عرض كردند آنچه از ما مي​خواهي بفرما

«سخن گفت، قرآن تلاوت كرد، آنها را به اسلام ترغيب نمود، سپس فرمود بايد همانگونه از من دفاع كنيد كه از خانواده و فرزندان خود دفاع مي​كنيد».

«براء بن معرور» دست او را گرفت و گفت

«سوگند به كسي كه تو را به حق مبعوث ساخت ما از تو همانگونه دفاع مي​كنيم كه از فرزندان و ذريه خود، با ما بيعت كن اي رسول خدا كه ما به خدا سوگند مرد جنگيم».

«اَبُوا الْهَيْثَم ابْنِ يَتَّهان» گفت

«اي رسول خدا بين ما و بين مردم (يعني يهود) رابطه​اي بود كه گسسته​ايم نكند هنگامي كه خداوند تو را بر دشمنانت پيروز ساخت به سوي قوم و قبيله خود برگردي و ما را تنها بگذاري؟»

فَتَبَسَّمَ رَسُولُ اللهِ (ص) وَقالَ بَلِ الدَّمَ الدَّمَ وَالْهَدْمَ الْهَدْمَ اَنْتُمْ مِنّي وَانا مِنْكُمْ اُسالِمُ مَنْ سالَمْتُمْ وَاحارِبُ مَنْ حارَبْتُمْ وَقالَ رَسُولُ اللهِ اَخْرِجُوا اِلَيَّ ِثْنَي عَشْرَ نَقيباً يَكُونُونَ عَلي قَوْمِهِمْ فَاخْرَجُوهُمْ تِسْعَةٌ مِنَ الْخَزْرَجِ وَثَلاثَةٌ مِنَ الْاَوْسِ»

[رسول خدا تبسم كرده فرمود خير خون در برابر خون، و هدم و خرابي در برابر هدم و خرابي خواهد بود (هر چه بر سر شما آمد بر سر ما نيز خواهد آمد) شما از من هستيد و من از شما، با هر كس صلح كرديد صلح خواهم بود و با هر كس نبرد نموديد، نبرد خواهم نمود، اكنون دوازده نفر را به عنوان سرپرست و مسؤول انتخاب كنيد و به من معرفي نمائيد كه هر كدام مسؤوليت طايفه خود را بر عهده بگيرند، آنها نه نفر از خزرج و سه نفر از اوس معرفي كردند.]

در اينجا عباس بن عباده با دور انديشي به نكته جالبي اشاره كرد، گفت

«اي خزرجيان، متوجه هستيد كه بر چه چيز با اين مرد پيمان مي​بنديد؟! و آنچه من احساس مي​كنم اين است كه شما بيعت مي​كنيد بر مبارزه با همه انسانها، سياه و سفيد، اگر مي​دانيد آنگاه كه اموالتان از بين رفت بر خود مصيبت مي​شماريد و يا اگر اشرافتان به قتل رسيدند او را رها خواهيد كرد از هم اكنون بيعت نكنيد كه رسوايي دنيا و آخرت را به دنبال خواهد داشت، اما اگر مي​دانيد به پيمان خود وفادار خواهيد ماند گِرداگِرد او را بگيريد كه خير دنيا و آخرت در آن است.

گفتند ما با او پيمان مي​بنديم هر چند اموالمان در اين راه از بين برود و اشراف و بزرگانمان كشته شوند، اما سؤالمان از رسول خدا اين است كه در برابر اين فداكاري چه خواهيم داشت؟ فرمود بهشت! عرض كردند دستت را دراز كن تا بيعت كنيم» (كامل جلد 1/513)




پيام قرآن ج 8

حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.